praktisk info

Panorama

 

Forhåndspåmelding 

Deltagelse på alle arrangementer inngår i festivalpasset, men noen deler krever forhåndspåmelding: 

  • Barnefestivalen, påmeldingen åpner 8.mai 2020
  • Ungdomsprogram, påmeldingen åpner 1.april- 2020

Yurtakonserter, te-seremoni, film, seminarer og forestillinger hvor ikke annet er oppgitt trenger ikke reservasjon av billetter, møt opp i god tid for å sikre deg plass.  

Dusj:

I kjelleretasjen på Senter for nordlige folk er det dusj. 

Åpningstider: 

  • Onsdag-lørdag: 17.00-21:00. 
  • Søndag: kl.10:00-14:00. 

Dusjbillett: 20,- Husk å ta med kontanter eller du kan betale med Vipps. Frivillige kan dusje gratis! 

Det kan forekomme dårlig vanntrykk og lite varmtvann, dusj raskt så flere kan få en varm dusj! 

Mat

På festivalområdet vil det være mulighet for å kjøpe mat store deler av døgnet.

På Løkvoll, 2 km fra festivalområdet, er det dagligvarebutikker, åpen mellom 09:00-20:00 ( lør:18 00)  

Armbånd

Kun de med festivalarmbånd slipper inn på festivalområdet. Dette gjelder alle dager, bortsett fra onsdag.

Det er fri inngang til vårt marked torsdag, fredag og lørdag frem til kl 18:00. 

Aldersgrenser
  • Festivalområdet fra kl. 24.00: 15-års aldersgrense
  • Serveringsstedet for øl og vin: 18-års aldersgrense
  • Festivalcampen: 18-års aldersgrense
  • Familiecampen: ingen aldersgrense
Betaling

Vi foretrekker at du betaler med kort. Du kan betale parkering og dusj med Vipps.  

Dyr - husdyr

Det er ikke tillatt å ha med seg dyr/husdyr på festivalområdet eller på festivalcampen. Det er tillatt med husdyr på familiecampen. Det oppfordres til å ta hensyn til andre gjester som camper på familiecampen og vi forutsetter at dyrene har det godt selv om du er på festival! 

Tilgjengelighet

Riddu Riđđu Festivála ønsker å være inkluderende og tilgjengelig for alle! Vi vil bidra til at flere kan delta på kulturarrangementer og slik bidra til økt livskvalitet uansett fysiske begrensninger. 

Ledsagerbevis: Vi aksepterer ledsagerbevis. Vis frem ledsagerbevis i billettluken når dere ankommer festivalen.  

Frivillige: Om du har nedsatt funksjonsevne kan du likevel hjelpe oss med å arrangere festival! Meld ifra til vår frivilligansvarlig om hvilke behov du har og vi vil tilrettelegge din frivillig-vakt på beste måte. 

HC-parkering: Vi har reserverte parkeringsplasser for bevegelseshemmede i nærheten av inngangen til festivalområdet. Meld ifra i god tid før festivalen til [email protected] om du har behov for parkering.

Mat og allergi: I matserveringen vil du finne meny med opplysninger om råvarer og eventuelle allergier.

Tilgjengelighet på festivalområdet:

Siden festivalen for det meste foregår utendørs, kan det være noen utfordringer knyttet til fremkommelighet på selve festivalområdet. Det er en egen vei inn til festivalområdet, men mye av programmet foregår på en gressmatte som kan være humpete. Tilgjengeligheten kan også påvirkes av været. 

Hovedscene: For tiden har vi dessverre ikke en egen rampe for rullestolbrukere. Det kan være mye publikum rett framfor scenen, vi oppfordrer bevegelseshemmede til å oppholde seg litt ut på sidene for å få en god konsertopplevelse. Møt opp i god tid før konsertstart for å sikre deg en god plass. Om du har problemer med å stå oppreist lenge, anbefales det å ta med noe å sitte på.  

Barnefestivalen: Vi ønsker at alle barn skal kunne delta på vår barnefestival! For å kunne tilrettelegge en best mulig opplevelse, er det fint om vi får beskjed om eventuelle tilrettelegginger ditt barn behøver i god tid før festivalen begynner. Send mail til [email protected] 

Lillescenen: Området ved Lillescenen er noe kupert, og rullestolbrukere anbefales å ha med seg ledsager. 

Biblioteket: Trinnfri adkomst og god fremkommelighet i lokalet. HC-toalett tilgjengelig. 

Kultursalen: Lett atkomst. God fremkommelighet på arenaen. HC-toalett i umiddelbar nærhet. Her kan det tilrettelegges for teleslynge på forespørsel i forkant av arrangement. Send mail til [email protected] 

Riddu siida: Området ved siidaen er noe kupert, og rullestolbrukere anbefales å ha med seg ledsager. De ulike boligene på området er lite tilgjengelige for rullestolbrukere. 

Nisga’a huset: Atkomst via rampe fra inngang på høyre side. Noe trang  fremkommelighet i lokalet. HC-toalett tilgjengelig. 

Baldaávvu: Vanskelig adkomst for rullestolbrukere. Har ikke HC-toalett.

Ølområdet: Vanskelig adkomst for rullestolbrukere da man må opp en bakke. For å kjøpe drikke, må det først kjøpes bonger i vårt utsalg som er like ved. Rullestolbrukere anbefales å ha med seg ledsager her.  

Senter for nordlige folk: God fremkommelighet med rullestol. HC-toalett. Heis til underetasjen hvor seminarer/kunstutstillinger er. 

Camp 18 + / familiecamp: Vanskelig adkomst for rullestolbrukere da underlaget er gress, og det kan være kupert. Her er dessverre ikke HC toalett.  

Billettluke: Lett atkomst. Betjeningshøyden på disk for betaling er her noe høy. 

Matservering: Atkomst via rampe, fra matbestilling til betaling. 

Kiosk: Lett atkomst. Betjeningshøyden på disk for betaling er her noe høy. 

HC toalett: Det er eget HC toalett på området.

Har du spørsmål? Send en mail til [email protected]

Vann

Det frarådes å drikke vannet i elva, det kan være forurenset! Vi har flere vannstasjoner på området- ta med egen flaske til å fylle på med rent, friskt vann- helt gratis!  

Vår miljøprofil

Riddu Riđđu Festivála var en av de første festivalen i Norge som ble sertifisert som miljøfyrtårn ( 2004). Nå er vi re-sertifisert og har satt oss som mål om å bli Norges beste festival på miljø- og det håper vi at DU kan hjelpe oss med å nå på Riddu Riđđu 2020.   

Vår miljøpolicy: 

"Riddu Riđđu Festivála har som mål om å være en av Norges mest miljøvennlige festivaler. Vi skal ta et helårlig ansvar for hvordan vår virksomhet påvirker miljøet lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi skal jobbe kontinuerlig for å forbedre våre miljøprestasjoner, og miljø skal alltid være i fokus når det gjelder innkjøp, produksjon og avfallshåndtering. Riddu Riđđu Festivála skal overholde alle krav som stilles fra myndigheter når det kommer til HMS. 

Fokus på miljø er forankret i hele festivalen og følges opp av administrasjonen regelmessig gjennom mål, planer og rapportering. Vårt miljøarbeid skal være til inspirasjon for andre arrangører, samarbeidspartnere og for publikum. Vi skal gjøre dette med enkle tiltak, slik at alle kan bidra med sin innsats. Gjennom resten av årets skal vi være gode forbilder i vårt kontorfellesskap ved å sortere søppel, bruke minst mulig papir, ha en god HMS-profil og gjøre minst mulig unødvendige innkjøp"

Vi ønsker å vise samfunnsansvar ved å være bevisst festivalens påvirkning på mennesker, lokalsamfunn og miljø. Hvert år forbedrer vi vår sorteringsgrad av festivalavfall og vi kjøper i større grad miljøsertifiserte varer. Vi handler helst lokalt, og bruker kortreist mat så langt det lar seg gjøre.

Publikum oppfordres til å sortere avfallet sitt og til å bruke kollektivtransport eller samkjøre til og fra festivalen. Vi tar en egen miljøavgift for parkering. Alle stab, ungdomsprogrammet Nuorat og frivillige får hver sin brettekopp som gir gratis kaffe. Brettekoppene er laget av sukkerrør. Publikum kan kjøpe termokopper av bambus som gir gratis kaffe under hele festivalen. Dette tiltaket er gjort for å unngå bruk av store mengder med engangskopper. Vi selger ikke vann på flaske, vi har rent, gratis vann på alle våre vannposter. Fyll opp i din egen flaske eller kjøp en Riddu Riđđu drikkeflaske i buvdaen vår! 

Vi selger ikke Coca-Cola på festivalen. Dette er et bevisst valg for å påpeke Coca-Cola Company's privatiseringsprosess av vann som er en trussel mot urfolks tilgang til rent drikkevann. Publikum får servert mat  i fat og skåler laget av palmeblader og bestikk som er 100% komposterbart. Det blir også også kun benyttet komposterbare engangsartikler til servering av stab og frivillige. Matpakker til stab blir pakket inn i papirposer, noe som tidligere år har vært pakket inn i plast. Miljøvennlige T-skjorter og hettegensere er til salgs i buvdaen.

Ikke bruk engangsgrill når du skal lage mat. På alle campene er det lov med bål så lenge du også tenker sikkerhet for deg og dine teltnaboer!

Antall trykte plakater er redusert også i år. Vi har infoskilt som brukes hvert år, og vi unngår å skrive ut papir. Vi har også opprettet en festivalsentral som skal forhindre at dyrt og viktig utstyr forsvinner.

God planlegging av transport av artister og gjester gjør at det kjøres færre turer Tromsø-Manndalen. 

Festivalen har et godt samarbeid med Avfallsservice AS, som bidrar med kompetanse i forhold til avfallshåndtering under og etter festivalen. I år skal Naturvernforbundet være tilstede på festivalen for å kartlegge vårt miljøarbeid under festivalen. De vil stille med egne miljøverter som skal hjelpe og informere publikum om avfallshåndtering.  

I tillegg er Riddu Riđđu medlem i Visit Lyngenfjord som er sertifisert som et bærekraftig reisemål. Les mer om ordningen her. 

Våre målsettinger for vårt miljøarbeid fremover:  

  • Redusere bruk av bil og fly

  • Øke sorteringsgraden av plast 

  • Øke andelen av miljøsertifiserte leverandører og økologisk mat

  • Lette avfallshåndteringen for publikum på festivalområdet, gjøre den enda mer effektiv

  • Bli helt papirfri i kontordriften

Kart over området

 

Image

 

  

 

ADRESSE

Riddu Riđđu Festivála, Senter for nordlige folk, 9144 Samuelsberg, Norge

TELEFON: 

+ 47 971 39493

E-post:

[email protected]

Bookingforespørsler: *Alle program-/booking-henvendelser til Riddu Riđđu 2020, bør inneholde LIVE-videoer og informasjon om et evt. urfolksperspektiv. 

[email protected]

 

Designet og utviklet av: Ramsalt