Fra Sápmi til verdensmetropolen: En ny epoke for samisk kunst
Med lanseringen av NANU – Sámi Arts International er en historisk milepæl nådd for samisk kunst. Sammen står Dáiddadállu og urfolksfestivalen Riddu Riđđu bak etableringen av et nytt eksportkontor og agentur som skal fremme samisk kunst internasjonalt.
Samiske kunstnere møter ofte store utfordringer når de beveger seg ut på internasjonale arenaer med lite kunnskap om samisk kunst og kultur. Møtet med store institusjoner og et kommersielt kunstmarked kan føles både ensomt og uoversiktlig.
Gjennom NANU skal samiske kunstnere få et profesjonelt apparat som kan støtte opp om deres satsinger internasjonalt. Målet er at samiske kunstnere selv skal sette premissene for hvordan deres kunst presenteres og formidles ute i verden.
Samisk kunst trenger en samiskledet internasjonal plattform
– I generasjoner har samiske kunstaktører selv banet vei for sitt kunstnerskap. Kunstnerne har jobbet hardt for å synliggjøre sitt arbeid, men manglende ressurser, infrastruktur og rammer har gjort at veien til internasjonale markeder har blitt veldig lang, sier Dine Arnannguaq Fenger Lynge, daglig leder i Dáiddadállu.
Dáiddadállu og Riddu Riđđu har hver for seg i løpet av mange år bygget solide plattformer for samisk kunst og kultur. Sammen tar de nå et historisk steg med etableringen av NANU - Sámi Arts International – et eksportkontor og agentur som gir samiske kunstnere en tydelig stemme på den internasjonale scenen.
Dette initiativet handler ikke bare om å møte den enorme globale interessen for samisk kunst; det handler også om å beskytte og styrke samiske kunstnere, bygge nødvendig infrastruktur for internasjonal aktivitet, og sikre at verdiskaping og kompetanse forblir i Sápmi.
- Med NANU bygger vi en profesjonell plattform som løfter frem det samiske, gir kunstnere bærekraftige rammer og skaper kunnskap som gjør det mulig for samisk kunst å vokse og påvirke internasjonalt. Dette er et direkte svar på det store behovet kunstnere og institusjoner i det samiske kunstfeltet har etterspurt i mange år. Nå får kunsten den tryggheten den trenger for å vokse og ta plass, på egne vilkår, sier Sajje Solbakk, festivalsjef i Riddu Riđđu.
Lansering i London 16. oktober
Lanseringen markeres med samisk takeover av Corner Bar på Tate Modern i London 16. oktober, hvor de prominente samiske artistene Ella Marie, Mari Boine og Niilas opptrer.
Pågangen og interessen for samisk kunst øker stadig, og den historiske presentasjonen av Máret Ánne Saras verk i Turbine Hall ved Tate Modern forsterker dette ytterligere. Sara blir den første urfolkskunstneren noensinne – og den første kunstneren fra Norge– som stiller ut i Turbine Hall på Tate Modern. Kanskje verdens mest berømte og ettertraktede utstillingsrom.
NANU – Sámi Arts International lanseres samtidig som Saras soloutstilling åpner på Tate Modern. Dette er derfor et historisk øyeblikk for samisk og urfolkskunst i verden, og nettopp derfor er vi i London – den internasjonale kunstmetropolen.
Sterk samisk logo
NANU – Sámi Arts International har en logo som skal vise styrken i arbeidet som nå starter. Ordet «nanu/nanus» på nordsamisk betyr «sterk» og «solid», og mønsterelementene gjenspeiler det samiske formspråket. Designet er laget av CJ Utsi og Josefin Öberg.
Riddu Riđđu og Dáiddadállu ønsker særskilt å takke Sametinget på norsk side og Kultur- og likestillingsdepartementet for støtten i opprettelsen av NANU – Sámi Arts International.