Reisedagbok fra tur til Taiwan

I januar 2016 var en delegasjon fra Riddu Riđđu Festivála på besøk hos Årets nordlige folk 2016. Her kan du lese reisedagboken fra denne turen.

Reisen vår startet og endte i Taipei, Taiwans hovedstad med over 2 millioner innbyggere. Men i løpet av vår sju dager lange tur rakk vi å få et glimt av hvor storslagen og mangfoldig øya er. Vi besøkte fjellandsbyer, storbyer på vestkysten og små samfunn langs den fantastiske østlige strandlinja. Vi spiste taiwanske urfolks tradisjonelle mat og verdensberømte dumplings. Vi   oppdaget at det går an å lage fløytemusikk med nesa. Vi pratet om Riddu Riđđu og jaktrettigheter og vevemønstre. Vi lærte oss å si «jeg heter» på mandarin og lærte andre å si «jeg er stab» på samisk. Vi ble kjent med Paiwan og Atayal og Bunun og Puyuma. Vi kjøpte koftestoff og snacks lagd av ris. Vi møtte politiske kandidater, tv-reportere, kunstnere, aktivister, musikere og forfattere. Vi smilte og takket – «xièxiè» på mandarin – og følte oss velkomne, ivaretatt, inspirert og motivert.

I fjellandsbyen Xiang Bi møtte vi kunstneren Yuma Taru. For over tjue år siden forlot hun storbyen til fordel for hjemstedet, da hun oppdaget at vevetradisjonene blant Atayal-folket der var i ferd med å dø ut. Hun samlet sammen en gruppe kvinner til å gå i lære hos de eldre veverne i landsbyen. Prosjektet gjorde det mulig for Yuma å gjenintrodusere denne kunnskapen. Samtidig ga det arbeidsmuligheter og promoterte velvære på et sted sterkt preget av jordskjelvet som rammet i 1999. Yuma har også startet en barnehage og bygger nå opp en veveskole i Xiang Bi. Verkene hennes kombinerer tradisjonelle mønstre med moderne kunstformer og har blitt presentert på blant annet motevisninger og som kunstinstallasjoner. Under besøket vårt ble vi vist rundt på veveskolen, og vi fikk både se og prøve noen av de fantastiske plaggene Yuma har designet.

Om kvelden reiset vi til kystbyen Kaohsiung og dro på det berømte taiwanske nattmarkedet. Det holdes i bygatene etter at mørket faller og lokale kjøpmenn selger alt fra smykker og klær til fersk sjømat og frityrstekte søtsaker. Neste morgen besøkte vi Kaohsiung Museum of Fine Arts, og utstillingen til Sakuliu Pavalunglung. Han er en respektert kunstner av Paiwan-folket – en av de største urfolksgruppene på Taiwan – og en pioner innen den kulturelle revitaliseringsbevegelsen blant urfolk på øya. Utstillingen «A Memory of Light» illustrerer hvordan landsbyen til Sakuliu ble endret da det kom elektrisk lys dit under oppveksten hans.

Siden, om ettermiddagen på en åsside med utsikt til byen Pingtung, møtte vi kunstneren selv, i det imponerende hjemmet hans som også fungerer som studio og kafe. Der drakk vi te og fikk smake på en grillet fugl vi aldri hadde sett før. Vi delte historier og sanger rundt et bål, måpte over det fantastiske landskapet – og særlig en av de beste utsiktene fra et toalett vi noen gang hadde sett! – og inviterte Sakuliu til Riddu Riđđu som vår Art in Progress-artist.

Om kvelden krysset vi fjellene og kjørte ned til østkysten og landsbyen Lalaulan, som er hjemmet til Paiwan-forfatteren Sakinu Yalonglong og jaktskolen hans. Vi ble møtt av han og kona som serverte te og ga oss vakre halssmykker i velkomstgave. Om natten sov vi på bambusmatter, hørte på de svake lydene av havet og nøt lukten av vedovnen fra et eller annet sted i huset. Sakinu startet skolen for å lære Paiwan-ungdommer levemåtene og verdiene fra den gamle jaktkulturen deres. Arbeidet hans har vært med på å revitalisere landsbyen til et sted der Paiwan-folket kjenner til sine egne tradisjoner og språk og bærer de tradisjonelle klærne med stolthet.

Etter dette besøket reiste vi nordover mot Taipei igjen. Underveis fikk vi oppleve det mest dramatiske og vakre landskapet, med bratte klipper, bortgjemte strender og frodige åser. Tilbake i hovedstaden tilbrakte vi kvelden med politiske kandidater og aktivister og pratet om behovet for urfolksrepresentasjon på nasjonalt nivå.

På vårt siste stopp besøkte vi Taiwans urfolksdrevne tv-kanal, som er den første kanalen i Asia for urfolk. Siden, om kvelden på vår sjuende og siste dag, spiste vi dumplings som har Michelin-stjerne før vi sa farvel til de fantastiske vertene våre, Shefong og Hsintung. Vi reiste fra Taiwan fulle av inntrykk og takknemmlighet for alt vi hadde fått oppleve i løpet av vår uke på øya. Nå gleder vi oss til årets Riddu Riđđu og til å se publikum la seg henrive og inspireres av den meget dyktige, talentfulle og historiesskapende delegasjonen fra Taiwan som utgjør Årets Nordlige Folk.